Skiftet mot mobilt och molnet ger just nu Samsung vind i seglen, men Intel tappar mark.

Skiftet mot mobilt och molnet ger just nu Samsung vind i seglen, men Intel tappar mark.

2017-07-07

El och moln leder till fundamentala förändringar just nu

Veckans hetaste – vecka 27. Radarbloggen sammanfattar de viktigaste händelserna i den digitala världen. Stora och genomgripande förändringar påverkar nu konkret ett antal branscher.

Allt är inte nattsvart för säljarna. Kunder kommer att behöva hjälp med att hitta rätt mix av tekniker, leveransmodeller och tjänster, så kallad rightsourcing.

1. Elbilar tar världen med storm

Den som (jag själv) just nu spanar efter en ny bil har det inte helt lätt. Det är stora omställningar av bilmarknaden på gång.

En sak är säker: Diesel går bort eftersom allt fler länder och städer inför förbud eller begränsningar mot dieselbilar, som bland annat SvD skrivit om i veckan.

Bensin då? Ja, funkar till senast 2040 om man får tro Frankrikes nya regering, ledd av Emmanuel Macron, en politiker i rejäl medvind och med en air av modernitet omkring sig.

Ska man istället satsa på elbil? Veckans stora nyhet i både teknik- och affärsvärlden är utan tvekan att Volvo är på väg att sluta utveckla nya bilar med konventionella bensinmotorer. Från 2019 ska alla nya Volvobilar ha el- eller hybridmotorer. Mellan 2019 och 2021 väntas den svensk-kinesiska biltillverkaren dessutom lansera fem renodlade elbilar.

Beskedet fick Teslas aktie att störtdyka, den senaste veckan har varit den värsta för elbilstillverkaren sedan tidigt 2016. Tesla är nu inte längre världens högst värderade bilföretag, GM har återtagit förstaplatsen. Värt att notera är att:

  1. Tesla har fortfarande gått upp 40 procent sedan årsskiftet.
  2. GM säljer redan elbilen Chevrolet Bolt och Audi lanserar en elektrisk SUV nästa år.
  3. Tesla påbörjar nu produktionen av sin ”lågprismodell” Model 3, produktionen ska ligga på 20 000 bilar per månad från december.

För IT-branschen innebär nyheterna att takten på digitaliseringen av bilarna nu kommer att öka, vilket gynnar en rad konsulter och underleverantörer i det digitala ekosystemet kring de stora bilmärkena. Inte minst bör det leda till ett ytterligare ett uppsving för Västsverige och regionen Göteborg-Trollhättan.

Värt att notera är att hajpen kring Tesla inte enbart handlar om eldrift utan kanske lika mycket om företagets intressanta förhållningssätt till att utnyttja informationsflöden i nya affärsmodeller. I början av juni lanserade Teslas vd Elon Musk en streamingtjänst, vilket hyllades av många analytiker därför att den skapar en plattformsekonomisk modell med mikrobetalningar gentemot bilägarna. Samtidigt bygger den på en affärsmodell som Radar kallar ”The power of flows”. Mer om den kan du läsa i vår rapport som  finns i portalen.

2. Samsung snart större än Intel

Trots debaclet med de brinnande batterierna i skandaltelefonen Galaxy Note 7 och mutskandalerna kring dåvarande sydkoreanske presidenten Park Geun-hye går det som tåget för Samsung. Förväntningarna på rapporten för det andra kvartalet är minst sagt stora.

Aktieanalytikerna tror att Samsung för första gången kommer att gå om Intel som världens största tillverkare av halvledare som minneschips, sett till omsättning. Intel har innehaft förstaplatsen sedan 1991. Framgångarna beror på stor efterfrågan på chips för telefoner och servrar. Den senaste flaggskeppstelefonen, Galaxy S8, säljer också fint, vilket gör att Samsung håller ledningen före Apple som världens största telefontillverkare.

Utvecklingen visar att Apple och Samsung fortsätter att vara de stora märkena även för svenska företagsanvändare. Den visar också slutligen på det fundamentala skiftet från traditionella pc med Intelprocessorer och företagets gamla vision om ”x86 överallt” mot genomslaget för mobila enheter (telefoner och plattor) i kombination med övergången till molnet. Intel har försökt ställa om, men misslyckats med sina försök att ta större andelar på den mobila marknaden.

På sikt påverkar också den förändring i processorteknik som pågår mot bland annat mönterigenkänningsprocessorer för att snabba upp hastigheterna.

Tittar man på den tid vi tillbringar online så lägger vi 3,1 timmar på mobilen, 2,2 timmar på PC samt 0,4 timmar per dag i genomsnitt från andra typer av enheter, enligt Mary Meekers årliga rapport om internetanvändande. Trenden från pc mot mobilt är stark och det driver förändring!

3. Säljarna ryker i molnet

Microsofts fundamentala omställning från en affärsmodell baserad på försäljning av licenser med ett omfattande partnernätverk till en centraliserad molnbaserad strategi ger nu konkreta avtryck. Tusentals säljare ska sägas upp, enligt förhandstipsen uppemot 3 000.

Beskedet är ett helt logiskt utfall av digitaliseringen och en förflyttning av tidsintensiv traditionell försäljning till automatisk självbetjäning i molnet.

Men allt är inte nattsvart för säljarna. När plattformsaktörer som Microsoft förändrar sina betalflöden med nya betalmodeller kommer vissa säljare att hitta nya roller. Kunder kommer att behöva hjälp med att hitta rätt mix av tekniker, leveransmodeller och tjänster, så kallad rightsourcing. Det innebär en stor, men helt nödvändig omställning.



Sverker Brundin
Content Manager/Analyst
sverker.brundin@radareco.se
Mob +46 736 79 91 47