2017-05-30

Radarbloggen: Dyrt strömavbrott för British Airways

Minst 100 miljoner pund, motsvarande 1 121 miljoner kronor, går IT-haveriet hos British Airways loss på. Det enligt uppskattningar av experter.

En hård ekonomisk smäll. Dessutom en PR-katatastrof.

75 000 resenärer på 170 flygplatser i 70 länder drabbades när British Airways, BA, råkade ut för en enorm IT-krasch i lördags. Den pågick i närmare tre dagar. Enligt vd:n Alex Cruz är orsaken ett omfattande strömavbrott i ett datacenter i närheten av Heathrow-flygplatsen, vilket även slog ut backupsystemen.

Nu väntar enorma skadeståndskrav. Enligt en flygexpert som The Guardian talat med handlar det om åtminstone 100 miljoner pund, drygt 1,1 miljarder kronor. Den summan nämner även banken Citigroup. Mäklarfirman Goodbody tror på en något lägre kostnad närmare bestämt 82 miljoner euro, omkring 800 miljoner kronor. Klart är att BA:s ägarföretag, spanska IAG, kommer att få en hård ekonomisk smäll. Dessutom innebär haveriet en stor PR-katastrof.

BA är hårt pressat av konkurrens från lågprisaktörer som Ryan Air och har genomfört flera kostandsbesparingsprogram. Bland annat ett förra året i vilket 200 IT-anställda drabbades. Deras jobb utkontrakterades till indiska IT-konsultföretaget Tata Computer Services (TCS). Fackförbundet GMB är starkt kritiskt till detta och hävdar ett det är en komponent i den stora IT-kraschen. Det förnekar Alex Cruz, som säger till Sky News att problemen ”inte involverar någon form av outsourcing till främmande länder”.



Sverker Brundin
Content Manager/Analyst
sverker.brundin@radareco.se
Mob +46 736 79 91 47