Wifi som tjänst sänker kostnaden för köpcentret

2018-03-16

Wifi i molnet öppnar för innovation

En licens för varje påloggad användare blir dyrt för ett stort köpcentrum. I julruschen kommer man lätt upp i en miljon samtidiga. Det är erfarenheterna från Olav Thongruppen, Norges största köpcentrumkedja.

Olav Thon Gruppen äger eller förvaltar 100 köpcentrum i Norge och elva i Sverige. Netnordic, ett norskt tjänsteföretag inom nätverk och kommunikation, har haft kedjan som kund länge och för ett par år sedan märkte man problem med att mjukvarulicenserna blev för kostsamma. För omkring två år sedan sjösatte Netnordic därför wifi som tjänst, vilket innebär att kunden slipper licenskostnaden.

– När du ska logga in på ett publikt wifi genererar det licenser i förhållande till antalet samtidigt påloggade klienter. En köpcentrumkedja som Olav Thon kan sammanlagt lätt komma upp i en miljon klienter när alla ska köpa julklappar i december. Det blir alltför dyrt, säger Arild Steen, affärsansvarig för Wifi as a service på Netnordic.

Lösningen blev ett egenutvecklat mjukvarusystem från Netnordic i kombination med nätutrustning från Huawei. Netnordic har en egen utvecklingsavdelning i Norge och hade sedan tidigare mjukvaran Zerotouch för övervakning och styrning.

– Vi byggde ihop detta och kompletterade med en portal som kommer upp när du söker efter ledigt wifi. Eftersom det är vår egen mjukvara finns ingen begränsning på antalet klienter eller licenser, säger Arild Steen.

Det finns fler fördelar med wifi som tjänst. Leverantören och inte du ansvarar för att tjänsten hela tiden använder den senaste tekniken och är ständigt uppdaterad. Det innebär hög säkerhet.

– Det är som om du leasar en bil. Skulle du ha wifiutrustningen själv måste du uppgradera allt inom 3–4 år. Det slipper du tänka på när du har det som en tjänst. Det blir också en mindre initial investering, säger Arild Steen.

IT som tjänst växer snabbast

Radars undersökningar visar att för IT-marknaden i Norden är det just IT som tjänst som växer snabbast. Under 2018 sjunker både hårdvara och mjukvara något i tillväxt i Sverige, medan tjänster ökar fyra procent. Rena molntjänster ökar ännu mer – 13,5 procent. Det visar rapporten IT-Radar 2018.

Trenden fortsätter dessutom uppåt. Inom de närmsta två åren kommer svenska IT-inköpare att tiodubbla investeringarna i publika molntjänster, från 2,9 procent idag till mellan 27 och 32 procent av de totala IT-kostnaderna. Det visar en annan rapport från Radar, Den perfekta stormen: Industrialiseringen av IT.

Radars undersökningar påvisar också starkt positiva effekter av molntjänster och varianter på IT som tjänst när det gäller komma högre upp i värdekedjan. För det första är dessa mer kostnadseffektiva jämfört med egen drift. För det andra frigör de resurser som driver innovation. För det tredje blir det möjligt att styra på levererat värde istället för på kostnadsuppföljning.

Ett exempel med fallet wifi som tjänst är att många kringtjänster blir möjliga. För ett köpcentrum laddar man till exempel upp byggnadsritningarna för fastigheten. Då går det att visuellt se status för alla accesspunkter, markerat i olika färger.

Teknikoberoende tjänst

Netnordics teknikpartner i Wifi as a service är kinesiska Huawei. Faktum är att Netnordic är Huaweis största partner i Norden. Hjärtat i tjänsten är däremot Netnordics egen och den är ”multivendor”, vilket betyder att den är oberoende av leverantör.

– Köpcentrumdirektören vill kanske se hur trafiken fördelar sig i anläggningen. Det är ofta störst aktivitet runt caféer, restauranger och avslappningsområden, säger Arild Steen.

Det finns också mängder av statistikfunktioner. Och det går att lägga på ytterligare smarta tillämpningar. Ett typfall är att det går att förenkla inloggningen för återkommande användare, så att de slipper fylla i användarnamn och lösenord varje gång.

Det fungerar även om användaren är anonym, eftersom systemet känner igen enhetens MAC-adress, en unik identifierare för varje nätverkskort. På Thons anläggningar fungerar det under en 30-dagarsperiod. Om du har gett dig till känna och är kundmedlem får du ytterligare fördelar, som olika former av rabatter och erbjudanden.

Som hemma på hotellet

För att kunna ge ännu mer detaljerad service eller erbjudanden kräver nätverket integration med ytterligare tjänster. Ett exempel är Apples beaconteknik för inomhusnavigering.

Den här typen av kringtjänster finns också för hotell. Exempel är mobila hotellrumsnycklar, eller att kunna beställa upp mat på rummet med en app.

– Vad som typiskt är på gång är att ta med dig tv-tjänster som Netflix eller Viasat. Det är inte så coolt med vanlig hotell-tv. I framtiden du ska kunna bo på hotell och ha det precis som hemma, säger Arild Steen.

I fall som dessa är Netnordic leverantör av själva infrastrukturen med ssid, identifieraren för det trådlösa nätverket. Utveckling av tjänster sker med andra leverantörer.

Efterfrågan är stor. För närvarande har Netnordic installerat wifi som tjänst på 15 hotell. Vid slutet av året ska det vara 80 hotell.

Totalt har företaget 20–30 kunder och sammanlagt 10 000 accesspunkter. Till slutet av året ska det bli dubbelt så många, 20 000. De flesta av kunderna finns i Norge, därefter i Danmark. Nu kommer också de första kunderna i Sverige.

Förtydligande: Licenskostnaden från många leverantörer av wifi-lösningar utgår typiskt från paket om 1 000 samtidiga användare, vilket kan bli väldigt dyrt och svårförutsägbart för till exempel ett köpcentrum, en mässa, ett stort sportarrangemang, en konsert, skolor och universitet och så vidare. Detta problem kommer man alltså runt med wifi som tjänst.

Artikelförfattare
Sverker Brundin
Content Manager/Analyst
sverker.brundin@radareco.se
Mob +46 736 79 91 47

Radar är Nordens ledande leverantör av lokal faktabaserad insikt för alla aktörer i IT-branschens ekosystem. Radars insikt byggs upp genom tusentals strategi-, prioriterings- och nyckeltalsjämförelser som såväl IT-beslutfattare som leverantörer låter Radar genomföra och analysera varje år.