Karen Clarke, Anaplan

Karen Clarke, chef för Storbritannien och Norden, tror att Anaplan
kan ersätta många saker som i dag görs i Excel.

2017-08-01

Radarbloggen: Hon är chef för Exceldödaren

Snabbväxande molnbaserade planerings- och prognostiseringsföretaget Anaplan vill inte bara disrupta de traditionella affärssystemsleverantörerna. Nu vill de krossa Excel också.

Vi ersätter väldigt många Exceldrivna och manuella processer, säger Karen Clarke.

I en undersökning från i våras som Anaplan utförde i Storbritannien inför Brexit konstateras att 86 procent av företagen i landet använder Excel för sin planering av konsekvenserna för EU-utträdet.

– Våra konkurrenter är alla de vanliga stora leverantörerna som SAP, Oracle och IBM. Men vi ersätter också väldigt många Exceldrivna och manuella processer. Folk gör ett bra jobb rent transaktionellt i Excel men har det betydligt svårare med planering, säger Karen Clarke, Anaplans chef för Storbritannien och Norden till Radarbloggen.

Hon uppskattar att andelen Excelanvändare på svenska företag ligger på ungefär samma nivå som i Storbritannien.

Det svenska e-handelsbolaget Qliro tillhör Anaplans nordiska kunder. David Granath, controller på Qliro, berättar att skillnaden är stor jämfört med när ekonomiavdelningen använde Excel till det mesta.

– Tidigare var transparensen på siffrorna begränsad. Nu kan exemplevis vd och CFO enklare själv gå in och göra jämförelser mellan kvartalen utan att beställa särskilda rapporter, säger han.

David Granath vill inte beskriva det som att verktyget ersätter Excel.

– Anaplan är i grunden likt Excel men det är lättare när du vill lägga till ytterligare dimensioner. Exempelvis göra simuleringar över tid.

Qliro använder nu Anaplan för budget, planering och prognoser och har 15 användare.

Typiskt börjar många med ett användningsfall som finansiell planering och går sedan vidare till fler områden, berättar Karen Clarke på Anaplan.

– På vissa företag handlar det om tusentals användare. Vi har kunder med flera terabyte data, säger hon.

Anaplan grundades i England 2006 och har nu huvudkontoret i San Francisco. Bolaget har vuxit snabbt och under flera år har det pratats om en börsnotering. För ett och ett halvt år sedan nådde bolaget enhörningsstatus, det vill säga en värdering på 1 miljard dollar. I vintras började en ny vd, Frank Calderoni, efter att Frederic Laluyaux oväntat lämnat bolaget i april 2016. En anledning sägs vara just den stundande börsnoteringen som kräver en annan typ av ledarskap.

De största marknaderna för bolaget är USA, Storbritannien och Frankrike. Anaplan har kunder i 40 länder och har sedan fyra år tillbaka ett kontor i Sverige. I Norden finns “28–29” kunder och globalt har företaget stora kunder som HSBC, HP, Cisco och försäkringsbolaget Aviva.

– Vi har bra tillväxt i Norden och det gäller alla branscher, säger Karen Clarke och nämner kunder som danska värme- och kylteknikbolaget Danfoss och Finnair som exempel.



Sverker Brundin
Content Manager/Analyst
sverker.brundin@radareco.se
Mob +46 736 79 91 47