förarlös Uber

Uber – ett förarlöst företag?

Veckans tre hetaste enligt Radar

I veckans nyhetsskörd har Radar hittat tre tydliga trender: Artificiell intelligens är hetare än någonsin, IT-branschen måste ha koll på jämställdheten och nu går den digitala affären snart om den traditionella i mediebranschen.

När skiftet nu väl  sker kommer hastigheten troligen gå snabbare än de flesta väntat sig.

1. AI leder ligan

Inte nog med att Microsofts AI har nått maxpoängen (999 990 poäng) i det klassiska datorspelet Pac-Man från 1980. Dessutom visar en rapport från Facebook om chatbottar att dessa har utvecklat ett eget språk när de chattar med varandra. En liknande rapport kom från Google i höstas om att Google Translate använder ett eget mellanliggande språk när AI:n översätter mellan mänskliga språk. Radar kan konstatera är att AI fortsatt är det hetaste nya teknikområdet. Då kan det vara bra att hålla koll på bolag som använder AI för att förbättra affärerna. Här är fem sådana fintechbolag, som Singularity Hub listar. Den brittiska hedgefondjätten Man Group investerar för övrigt tungt i maskininlärning, skriver Dagens Industri.

För svensk del rekommenderar Radar att sätta igång med AI och maskininlärning för områden som att analysera stora datamängder. Tillämpbart för till exempel analys av loggar och nätverk, för kundtjänsthantering och för finansiell analys. Det kommer just nu nya verktyg i rask takt och antalet startupbolag ökar snabbt. Ur ett investerarperspektiv kommer det också allt fler börshandlade fonder (fonder som handlas som aktier) med inriktning mot AI.

2. Jämställdhet och personalpolitik

IT-branschen tenderar att vara ökänd när det kommer till jämställdhet. Särskilt dåligt rykte har startupkretsarna, inte minst i Silicon Valley. Frågan är om inte Uber tar priset. Företaget, som så gott som alltid nämns som exempel när man ska prata om digitala disruptorer och nätverksorkestratörer, har länge dragits med en stämpel om dålig personalpolitk. Oftast när det gäller anställningstrygghet och löner till taxiförare.

Nu handlar det om företagets grabbiga kultur och kvinnor som behandlas nedsättande. Efter en flera månader lång räcka av skandaler kring sexism tar Ubers vd Travis Kalanick timeout från företaget. Dessutom tar styrelsemedlemmen David Bonderman paus, efter ett sexistiskt uttalande. Problemen är så stora att experter nu spekulerar i att företagets framgångssaga är på väg att vara över. Sexismen verkar finnas på alla nivåer och Mariya Yao, CTO på Topbots sammanfattade problemen så här på Twitter: ”Now that Uber doesn’t have a CEO, COO, CTO, or CFO, I guess this is the closest it’s ever been to a self-driving car company”.


Radar kan konstatera att det finns mångas konkurrenter till Uber, inte minst Lyft och nyligen fick Careem något av ett genombrott i ett stort avtal med Daimler. De stora biltillverkarna letar efter allianser med företag kring självkörande fordon, samåkningstjänster och vill utveckla sina affärsmodeller. Inget företag är ensamt utan ingår i ett ekosystem av aktörer. För att lyckas behöver man arbeta även på sitt rykte, sin personalpolitik och sina relationer med andra. IT-branschen har i många år lidit av brist på kompetens och då är det illa om kvinnor skräms bort av grabbkultur.

3. Digitalt mediegenombrott

På mediesidan kan vi notera två digitala genombrott. I Sverige rapporterar Resumé att DN i sommar räknar med att nå milstolpen 100 000 digitala prenumeranter. Inom två år räknar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski med att de digitala prenumeranterna är fler än pappersprenumeranterna.

Samtidigt skriver Business Insider att fler nu prenumererar på Netflix i USA än som använder kalbeltv.

Flytten från papper och traditionellt utsänd tv ökar nu takten ytterligare. Att övergången kommer att ske har varit klar för Radar länge. Det som möjligen är förvånande är att skiftet inte har kommit snabbare. När det väl nu sker kommer hastigheten troligen gå snabbare än de flesta väntat sig.

Sverker Brundin

sverker.brundin@radareco.se