Radar Integrate to Innovate

Stora salen på Birger Jarl konferenscenter val fullsatt när Radar Integrate to Innovate gick av stapeln tisdagen den 24 april 2018. Foto: Christina Werner.

2018-04-25

Här är de största insikterna från Radar I2I

Från digitalisering på strategisk nivå ner på skruvar och muttrar i API-hanteringen. Radars konferens Integrate to Innovate bjöd på kunskap i många lager.

I tisdags, den 24 april, gick årets upplaga av konferensen Integrate to Innovate (I2I) av stapeln. Drygt 200 CIO:er, IT-arkitekter, affärsutvecklare, digitala strateger och en hel del integrationsexperter lyssnade andäktigt till talare från bland annat Skatteverket, Bankgirot, Advenica och Enfo.

Radar inledde konferensen med att konstatera 4,8 procent av en it-budgets resurser läggs på integration. Det är därmed en av de tre viktigaste utgiftsområdena. De övriga är säkerhet och affärssystem.

Integration är helt nödvändigt för att driva en tung IT-miljö. Det är också ett av tre teknikområden man behöver behärska för att fullt ut kunna nyttja möjligheterna med digitalisering, de övriga är säkerhet och moln.

Här är fem ytterligare viktiga insikter från halvdagskonferensen:

1. Möt kunden där denne är – tvinga den inte till dig

Skatteverkets förändringsledare Johan Schauman anser att kunden alltid ska vara i fokus. Men så är det fortfarande inte fullt ut och har inte heller varit hos Skatteverket, trots en uppsjö av e-tjänster.

Johan Schauman, Skatteverket. Under Radar I2I 2018.

Johan Schauman, Skatteverket. Under Radar I2I 2018. Foto: Sverker Brundin.

– Det är stor utmaning att INTE tänka, vad skulle vara bra för oss? Vi har verkligen fått nöta in kundperspektivet, säger Johan Schauman.

Problemet är att de flesta av Skatteverkets kunder – medborgare och företag – egentligen inte vill behöva gå in på Skatteverkets webb. Visionen – hämtad från myndighetens digitala agenda – är att istället förse tredjepartsaktörer med API:er och öppna data så att banker, fastighetsförmedlare och arbetsgivare på ett automatiserat sätt ska utnyttja Skatteverkets tjänster.

– Vi kan skjuta ut information till affärssystemet. Vi delar gärna med oss av kod. Dessutom har vi massvis med data som många skulle kunna vara intresserade av. Hör av er om ni vill samarbeta med oss, uppmanar Johan Schauman från scenen.

Radikala förändringar riskerar att gå om intet om inte människorna i organisationen är med. Många roller och arbetsuppgifter på Skatteverket kommer till exempel att i grunden ändras om visionen blir verklighet.

Det temat återkom i flera andra presentationer. LRF Konsult, som bland annat hjälper bönder med bokföring och administration, berättade att tidigare var “fienden” enkla redovisningssystem som automatiserar många av företagets arbetsuppgifter. Nu kommer den stora konkurrensen från Skatteverket. Med det nya sättet att jobba förändras eller försvinner måna klassiska arbetsuppgifter hos LRF Konsult, som bokföring.

Arbetsförmedlingen har liknande utmaningar. När allt mer av rekrytering sker på digitala plattformar som Linkedin tappar myndigheten i relevans och Alliansen har till och med föreslagit att Arbetsförmedlingen ska läggas ned. För Arbetsförmedlingen gäller det nu för medarbetarna att ändra synsätt, att exempelvis bejaka Linkedin istället för att se det som en fiende.

2. Dags att gå från reaktiv till proaktiv – så gör Bankgirot

Bankgirot hanterar 5,5 miljoner betalningar per dag och har omkring 6 miljoner användare. Varje månad strömmar 270 miljoner transaktioner genom clearinghusets realtidsplattform BiR. Bland dessa tusentals Swishöverföringar. Att komma dit har varit en lång och arbetsam resa – från 2012 från fram till nu. Tidigare arbetade organisationen med väl inarbetade batchjobb – uppdateringar under natten eller helgen. Det fungerar inte längre – kraven är realtidssystem. Det innebär en jätteutmaning.

Jörgen Neij, teknikchef på Bankgirot under Radar I2I 2018. Foto: Sverker Brundin.

Jörgen Neij, teknikchef på Bankgirot under Radar I2I 2018. Foto: Sverker Brundin.

– Mycket kan gå fel och det får stora konsekvenser. Det blir fort kaos med realtidsmotorn, säger Jörgen Neij, chefsarkitekt på Bankgirot.

Nu har Bankgirot tagit in system från bland annat Rebendo för att övervaka leveransen end-to-end och få upp prestandan. Från tidigare svarstider på 5–10 sekunder när du ska skicka pengar är svarstiden nu under sekunden. Den riktigt stora omsvängningen är att ha gått från att vara reaktiv på problem till att bli proaktiv.

– Vi måste kunna förutsäga flödet, säger Jörgen Neij.

Hur långt i förväg kan ni göra förutsägelser?

– Vi sparar loggdata i en månad och gör historiska analyser. Det finns återkommande mönster. Exempelvis Swish är inte så händelsestyrt som man kan tro, samma mönster återkommer. Om vi ser i flödet att det inte ser ut som det brukar klockar tre en eftermiddag, ringer vi den aktuella banken och talar om att något avviker från flödet.

3. Nu vaknar byggbranschen – IoT är den stora grejen

Line Borgö, chef för integration på Cramo – som bland annat hyr ut maskiner – berättar att byggbranschen ligger näst sist på digitalisering.

– Men nu tror jag att digitaliseringen kommer att gå fort. Därför gäller det att ligga före, säger hon.

Mattias Lögdberg, lösningsarkitekt, Ibiz Solutions och Line Borgö, integrationschef, Cramo.

Mattias Lögdberg, lösningsarkitekt, Ibiz Solutions och Line Borgö, integrationschef, Cramo.

Cramo startartade ett stort integrationsprojekt i december 2015 som västenligt underlättar företagets egen digitalisering och framtagande av nya tjänster. I december 2017 började man med att lägga till Internet of Things (IoT) -tjänster.

Ett exempel är ett problem man hade med transporthanteringssystemen. När en maskin ska hämtas och skickas tillbaka händer det att det inte går eftersom batteriet i de ibland mycket stora enheterna har laddat ur. Systemet betraktade ändå returordern som klar.

– Vi kom på att vi kan fråga maskinerna om de har batteri kvar, innan returtransporten går ut. På så sätt kan vi påminna kunden – var god ladda batteriet. På det sättet slipper vi hela problemet, säger Line Borgö.

4. Har du inte en API manager? Skaffa i så fall en.

Gustav Rosén, vd på Entiros Integrations.

Gustav Rosén, vd på Entiros Integrations.

Volvo Cars har 400 applikationsteam, 1 200 applikationer och behöver hantera 45 000 integrationer. Verksamheten använder sex olika applikationsplattformar och tre molnplattformar.

– Alla företag med fler än 200 applikationer eller omsätter mer än 400 miljoner bör tänka på hur de driver sitt integrationscenter, säger Gustav Rosén, vd på Entiros Integrations, som har hjälpt Volvo att gå från ett centraliserat integrationscenter till ett decentraliserat där man nu kan dra nytta av en stor community av utvecklare.

Bure Råman Vinnå är ansvarig för konsument-API:erna på Volvo Cars, vilket involverar tio av de 400 applikationsteamen på företaget. Ett exempel är mobilapplikationen Volvo on Call, som måste ha väldigt hög svarstid globalt.

Bure Råman Vinnå, ansvarig för konsument-API:erna på Volvo Cars.

Bure Råman Vinnå.

– Därför har vi infört en global API manager. Går tjänsterna ner i Europa svarar USA istället, säger han.

Förutom API manager har Bure Råman Vinnås team också infört ett servicelager. Man tar fram utvecklarmallar, underhåller ett centralt säkerhetskodsbibliotek och mycket mer.

– Så fort du har byggt ett API kommer det att börja konsumeras. Därför måste det skala. Vi har valt allt ”cloud first”. Utvecklarna ansvarar själva för infrastrukturen vilket möjliggör snabb skalning mellan olika regioner.

5. Nu är det Azure Relay som gäller

Enfos teknikchef Mikael Sand brinner för integration. På senare år har han arbetat med det franska spritföretaget Pernod Ricard, som bland annat har varumärken som Absolut, Chivas och Jameson. Företaget har en decentraliserad global organisation med mängder av lokala säljbolag och sammanlagt 50 olika affärssystem. Företaget behövde integrera dessa på ett modernt sätt.

Mikael Sand, teknikchef på Info.

Mikael Sand, teknikchef på Enfo. Foto: Sverker Brundin.

Mikael Sand berättar med liv och lust hur det går till. Rusar över scenen, öppnar luckor i golvet, svingar plaströr, visar bilder på katter och slänger ut garnnystan i publiken. Det ska illustrera resan från en infrastrukturinriktad integrationslösning med VPN och DMZ till ett mjukvarubaserat nätverk, i det här fallet Microsofts plattform Azure Relay.

– Tjänsterna kopplar upp sig med HTTPS och nycklar. Azure Relay kopplar ihop dem så att de kan prata med varandra. Tekniken finns där och den fungerar, avslutar Mikael Sand årets I2I-konferens.

Prestationerna finns att ladda ner senare i veckan på konferenssajten.



Sverker Brundin
Content Manager/Analyst
sverker.brundin@radareco.se
Mob +46 736 79 91 47